Kommunikation facebook
Bedre kommunikation på Viking Atletiks Facebooksider
Vi har i Viking Atletik forskellige måder at kommunikere skriftligt med medlemmerne på. Det drejer sig om:
- Hjemmeside
- Nyhedsmail
- Mailgrupper
- Personlige mails
Det er derfor vigtigt at skelne mellem indhold og formål på disse forskellige "kanaler".
Klubben har flg. Facebooksider:
- Viking Atletik (side)
- Viking Atletiks medlemmer
- Viking Atletik Fitness
- Viking Atletik MTB
- Viking Atletik walk og powerwalk
- Viking Atletik Cykeltræning
- Viking Atletik ungdom
- Viking Atletik Orientering
- Etape Bornholm
- Bornholm Höst Open (side)
- Viking Atletik Fitness-instruktører
- Med flere…..
Siderne er oprettet og administreres af forskellige personer i klubben. Der er forskel på, om siden er åben, lukket, offentlig. Dette afgør, hvem, der kan se sidens indhold og hvem, der kan skrive på den samt hvor opslag fra udenforstående placeres på siden.
Der er i øjeblikket forskel på, hvordan siderne administreres og bruges og hvor meget og hvad der formidles mellem klubben og medlemmerne og mellem medlemmerne indbyrdes. Det er en god forberedelse til en debat om klubbens Facebook-kommunikation at gå ind og se på de forskellige sider.
Facebook er et hurtig og effektiv medie, men det er vigtigt at være opmærksom på, at Facebook er et socialt medie, der er svært at styre og kontrollere. Vi har som sagt forskellige administratorer på vores sider/grupper, og det gør det endnu sværere at styre og ensrette indholdet og måden, der kommunikeres på.
Muligheden for en vis grad af styring ligger i at lave nogle interne retningslinjer og anbefalinger til de personer, der administrerer siderne/grupperne.
Formålet med Viking Atletiks Facebook-grupper:
- Hurtig kommunikation mellem klubben og medlemmerne omkring emner, der ikke er vigtige for ALLE medlemmer i klubben eller gruppen (Fitness, Tri m.m.)
- Supplement til formidling på hjemmeside og i Nyhedsmail
- Formidling af appetitvækkere og reminders af klubbens arrangementer og andre arrangementer af interesse for mange af klubbens/gruppens medlemmer
- Formidling af viden om emner, der har interesse for mange af klubbens/gruppens medlemmer
- Kommunikation mellem medlemmerne internt
- Klubbens ansigt udadtil
Anbefalinger til administratorer af Viking Atletiks Facebookgrupper/sider:
- Der skal være liv på en Facebookside, men der skal ikke være for mange opslag. Så drukner de vigtigste budskaber
- Tænk på, at ikke alle medlemmer er aktive på Facebook. Din kommunikation på Facebook kommer altså ikke ud til alle berørte medlemmer
- Inden du poster noget på siden, så tænk over, om dit opslag
o skaber klarhed eller forvirring?
o er seriøst eller "pjattet"?
o er relevant for klubbens medlemmer?
o kan virke stødende på nogle medlemmer?
o giver et positivt billede af klubben?
- Klubbens forskellige træninger (løb, TRI, MTB m.m.) formidles via hjemmesiden, og det bør være en undtagelse, at der formidles træningstilbud udelukkende på Facebook. I forhold til træning er Facebook et supplement til hjemmesiden og Nyhedsmail.
- Hvis aktviteter undtagelsesvis annonceres udelukkende på Facebook, bør det gøres i god tid. Annoncerer du det dagen før, vil der være mange - også Facebook-brugere - der ikke ser det.
- Det kan være en god idé at oprette en begivenhed på Facebook, fordi det giver medlemmerne mulighed for at dele den og dermed få den ud til mange. MEN vær opmærksom på, at mange mener, de tilmelder sig ved at trykke "deltager" på Facebook.
- Slet salgsopslag, kontaktannoncer, angreb på enkeltpersoner og andre stødende opslag på siden.
Del denne side
Følg Etape Bornholm