Nyheder

PM Etape Bornholm

Viking Atletik er ved at være klar til Etape Bornholm

I disse dage er der travlhed i Viking Atletik. Sidste hånd er ved at blive lagt på forberedelserne af årets største idrætsvent på Bornholm, Etape Bornholm.

Vi løber fra den 21. – 25. juli. Men allerede den 19. juli åbner vi for to dages messe, hvor deltagerne henter startnumre m.v. Så forude ligger 7 lange dage for foreningen.

Der kommer flere deltagere i år end sidste år. Vi regner med mellem 2600 og 2700 deltagere vil stille til start (der var tilmeldte 2481 sidste år). Dette tal er både løbere på en af de ”fulde” etaper og enkeltdagsløbere.

Vi har et max antal på de fulde etaper på 2080 løbere (se evt. bonus info nederst på siden). Det er 5-dages etapen og de tre 3-dages klasser, som er børneklassen, ungdomsklassen og 60+ klassen. Her siger den foreløbige tilmelding, at vi rammer ganske tæt på max antallet på 2080. Der er i skrivende stund ca. 160 ledige pladser og de ”plejer” der at blive ”solgt” i dagene op til første løbsdag. Her er det primært børneklassen der er søgning til.

Man kan også deltage i enkeltdagsetaper. Altså bare løbe en enkelt dag. Et valg som er blevet meget mere populært de sidste par år. Så populært at vi har valgt at skære ned i forhold til 2024, så det nu kun er mandag, onsdag og fredag man kan løbe enkeltdagsetaper. Så her regner vi med der kommer 5-600 der løber en enkelt dag (100 færre end 2024). Se evt. bonus info nederst på siden.

Men nu må vi se, hvad det hele munder ud i. Vejret kan jo spille en stor rolle 😊. Vi kan først gøre det endelige deltagertal op den 25. juli kl. 18:15.

Over 250 forskellige frivillige hjælpere står klar i løbet af ugen. Ca 150 pr. dag – fredag dog en del flere.  Vi har hjælp fra De Bornholmske Smarittere, politihjemmeværnet, Lions Club, Nyvest skytterne, Tejn IF, Hasle IF, BCC, Viking Petanque, Viking Fodbold (afslutningen). Foreninger der også tjener lidt på dette store event ved at stille med frivillige kræfter. Viking Atletik har selv 150 af hjælperne klar.

Overskuddet fra Etape Bornholm går således100 procent til at holde gang i foreningslivet.

Logistisk er Etape Bornholm en kæmpe opgave, da startstedet jo ændrer sig fra dag til dag. 17 varebiler og en lastbil fra Ole Holm sørger for transport af udstyr m.v. Der stilles op fra morgenstunden af – og vi er væk fra løbsstederne ved 22 tiden. Der er også hold der udsætter afspærringer, sørger for parkeringsanvisning m.v.

Vi løber:

Mandag i Hasle (stævneplads fælleden og anlægget).

Tirsdag ved Dueodde (stævneplads på Fyrvej)

Onsdag i Almindingen (stævneplads ved Christianshøjkroen)

Torsdag på Hammeren (Stævneplads på Hammerhavn og ved Hammer Fyr)

Fredag i Rønne (stævneplads på Rønne Stadion).

Eventet bakkes op af en række sponsorer og samarbejdspartnere. Over 80 procent af deltagerne er tilrejsende. De fleste har familiemedlemmer med og er på øen minimum en uge. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at over 85 procent vælger Bornholm som destination netop på grund af Etape Bornholm. Altså ikke fordi de alligevel er her. Så det genererer rigtigt meget ekstra omsætning på øen, hvilket mange af vores samarbejdspartnere får direkte eller indirekte glæde af. Det er Viking Atletik meget taknemlig for.

Ruter m.v. kan ses her https://etape-bornholm.dk/ Her kan alle detaljer studeres nærmere og der findes svar på alle spørgsmål.

Desværre kommer vi – meget kortvarigt – til at have betydningen for trafikken. Men de fleste afspærringer vil være meget kortvarige. Ofte helt ned til kun en times tid. Læs trafikmelding her - Trafikmelding 2025 | Etape Bornholm

Etape Bornholm har været løbet siden 1994. Her kan man se tidligere vindere og også tidligere antal deltagere - Resultatcenter | Etape Bornholm

Deltagerrekorden er fra 2013 – men dengang var der langt mere markedsføring af eventet. Bl.a. også i vores nabolande. Det er især deltagere fra Norge, Sverige og Tyskland der nu mangler i forhold til tidligere. Men vi er godt på vej i rigtige retning. Det kunne være sjovt, hvis vi en dag kom op på 3000 deltagere. Men det vil kræve mere markedsføring og vil ikke være en opgave, som Viking Atletik alene kan løfte.

Vi glæder os til at tage imod vores mange gæster.

Er der spørgsmål, så kontakt mig gerne.

Med venlig hilsen

Claus Clausen

Viking Atletik

cc@viking-atletik.dk

 

Telefon 23 71 35 35

 

Bonus Info…. 😊

Her kan du se deltagerudviklingen i 2025. Vi er i skrivende stund lige foran (4 dage) den lodrette brede streg 😊

Kort fortalt er grunden til et max antal deltagere, at vi ikke har bestilt T-shirts og medalje til flere…. En beslutning der skal træffes allerede i januar (hvor bestillingen skal afgives) og som derfor også styrer størrelsen og risikoen på vores markedsføring. For os gælder det om at ramme så tæt på som muligt, da vi ellers kan brænde inde med lagre af T-shirts og medaljer for rigtigt mange penge… i 2021 og 2022 var tabet over 150.000 kr. 

Etape Bornholm har altid tidligere kun udbudt mandag, onsdag og fredag som enkeltdagsetaper. Dog prøvede vi i 2024 også at tilbyde tirsdag og torsdag. Dette med udgangspunkt i det lidt lavere antal deltagere end der var fra 2010 – 2019. Men da antallet af deltagere steg sidste år – og netop tirsdag og torsdag har pladsmangel på målområderne og til del også på ruten, så går vi nu tilbage til kun at tilbyde enkeltdagsetaper mandag, onsdag og fredag. Det kan man så både på de lange ruter og på børneruten.

TV2 Bornholm sender igen i år direkte TV fra målstregen. 

Billeder fra Etape Bornholm kan frit anvendes til artikler m.v. - du finder dem her Viking Atletik’s albums | Flickr

Ledelsen af Etape Bornholm er Claus Clausen, Preben Holm, Jesper Kraul Jensen og Helga Knudsen. De to sidstnævnte er frivillige i vores organisation. De udgør Etape Bornholm udvalget.

Viking Atletik har p.t. ca. 3100 medlemmer. Der er 3 lønnede medarbejdere i Viking Atletik og ca. 130 ulønnede ledere, udvalgsmedlemmer, trænere, faste hjælpere m.v. i klubben. Vi hører til på Louisenhøj, Torneværksvej 20. Viking Atletik og Fitness

Viking Atletik er 100 procent foreningsejet, hvor medlemmerne på den årlige generalforsamling vælger bestyrelsen. Overskuddet går 100 procent til idrætsarbejde, hvor bestyrelsen (via generalforsamlingen) står for prioriteringen af udgifterne. Et overskud bliver altid i foreningen til medlemmernes bedste og udvikling af idræt og idrætstilbud. 

 

Del denne side

Følg Etape Bornholm