Nyheder

Bestyrelsens beretning til GF

Her kan du læse bestyrelsens beretning som fremlægges på generalforsamlingen tirsdag den 4. februar 2025.

Dette er bestyrelsens beretning for 2024 – til godkendelse på generalforsamlingen den 4. februar.

 

Aldrig har vi været så mange medlemmer i Viking Atletik. Helt præcis 3246 personer var på et eller andet tidspunkt i 2024 medlem af foreningen. Det er altså vildt mange! Et så stort medlemstal kommer ikke af sig selv. Vi har masser af gode faciliteter, gode træningstilbud og ikke mindst mange frivillige instruktører og hjælpere. Der er derfor mange træningshold og det er det, der trækker folk til. Uden frivillige ingen klub. Så stor tak til jer.

Vi gør også, hvad vi kan for at finde på nye tiltag. Det er bestyrelsens holdning, at ”jo mere des bedre”. Så længe vi kan rumme det og er inden for de hovedgrupper vi har, som er: Atletik, løb, walk, triatlon (med cykling og svømning), fitness og O-løb. Har vi instruktører og trænere har vi også et hold, en gruppe, et tilbud. I skrivende stund er vi f.eks. i fuld sving med at udvikle vores yogatilbud. Vi bruger gerne penge på uddannelse og på nye faciliteter. Så kom bare med ideerne. Så forfølger vi dem gerne.

Vi glæder os som sagt over, at vi har fået udvidet med et yogastudie. Og vi glæder os endnu mere til vi hen på sommeren, kan udvide fitnessbygningen. De kvadratmeter det giver ekstra, skal nok blive brugt. Vi er gået i gang med det ca. 1,4 mio. kr. dyre projekt. Heldigvis har vi fået 475.000 kr. i støtte fra Brdr. Larsens Legat, Sparekassen Bornholms Fond og Forenings puljen i DIF/DGI. Resten henter vi i kassen, da der er råderum. Udvidelsen skal give bedre plads mellem maskinerne og mere plads til individuel træning med gulv- og udstrækningsøvelser, når holdsalen er optaget af hold. Lad os endelig fortsætte udviklingen.

Der er godt gang i vores fitnessaktiviteter.

Vi må så også håbe på, at ”folk” snart for alvor vender tilbage til løbesporten igen. Der har været en nedgang gennem nogle år. Her er der skåret ned i antallet af hold i skoven. Alt går jo som bekendt i bølger og mon ikke vi snart oplever tendensen vender. At der igen kommer tilgang til løbesporten. Også til O-løbe-sporten hvor vi jo har nogle af de bedste forhold i landet.

Baneatletik skal også gerne styrkes. Efter i en årrække at have haft glæden af 4 unge trænere, så er de nu alle på vej væk fra øen. Bornholms store dilemma når vi har så få uddannelsespladser. Vi må håbe der melder sig en, to – gerne tre – atletiktrænere og børneløbetrænere til at sparke ny gang i udviklingen. Atletik er og bliver vores ophav. Også selvom det i dag kun udgør en lille gruppe af vores medlemmer og jo også samtidig er blevet en lille idrætsgren i hele landet. Atletik fortjener bedre.

Inden for atletikidrætten måtte vi i 2024 træffe en meget dyr beslutning om det manglede kastebur. Et bur som vi helt tilbage til 2016 havde fået lovning på, ville blive sat op inde på Rønne Stadion. Nu var vi kommet til den erkendelse, at løfter og aftaler skal man ikke stole på. Ville vi have kasteburet, skulle vi selv betale, var beskeden nu fra BRK. Det er essentielt for os, at det er muligt at kaste f.eks. diskoskast på Rønne Stadion. Kast er en af atletikken tre grundpiller. Så vi valgte at bestille et bur. Vi fik 60.000 kr. i støtte fra DIF og DGI,s foreningspulje og de øvrige 143.000 lagde vi så selv. Her kunne siges meget om folk der lover og lover, taler og taler, men i virkeligheden er ganske indholdsløse. Det kunne blive en meget lang snak…. Men nu lægger vi det bag os og ser kun fremad. Sag slut…

Vi er også landet med vores tilbud om svømning. Her var der sidste år et ønske om adgang til sauna. Det er ikke mange, samlet set, der svømmer i Viking Atletik og sauna har aldrig tidligere været et tilbud hos os. Men nu har vi så alligevel taget sauna på programmet efter nogle medlemmers ønske. Det er om onsdagen og i den træningstid vi har der. De andre dage må det undværes, da det er voldsom dyrt i brugerbetaling. Vi tilbyder træning og motion ! Det må komme i første række.

For nogle år siden, blev vi af Svømmehallen pålagt at skulle betale for en livredder, også selvom vi selv kunne stille med en. Det gjorde, at udgiften til vores svømmetilbud blev tredoblet. Denne prisstigning blev godkendt af BRK. Men nu viser det sig, at det faktisk er ulovligt. Men vi fortsætter indtil videre med en livredderordning, så længe vi ikke har frivillige som bassinvagter. Der ville ellers være en del af spare, hvis vi havde. Men så mangler svømmehallen jo pengene, og tilbuddet skal jo gerne bestå. Verden er fuld af dilemmaer, som vi hele tiden skal forhold os til.

For dem der vil sauna er der jo, til vores store glæde, kommet et saunatilbud på Galløkken. Det er skønt, når der sker noget nyt i Rønne. Måske vi i fremtiden kan finde et samarbejde omkring det. I hvert fald ønskes gruppen bag projektet held og lykke.

Vi har strammet op i 2024, når det kommer til betalingsløsninger af kontingentet. Det er blevet voldsomt dyrt med administration. Vi bruger faktisk mange hundrede tusinde kroner hvert år. Ikke mindst grundet over 700 indmeldelser og op imod 600 udmeldelser. Der tager tid. Men det er også blevet endnu dyrere med betalingsløsninger. Alt stiger. Mobil pay gebyrer er blevet mange doblet. Portoen er steget vildt. I det hele taget er alle betalingsløsninger steget rigtigt meget. Så her har vi måttet stramme op og trække nye streger. Nu kommer det enkelte medlem til at betale de ekstra omkostninger, der er, hvis man ikke tilmelder sig PBS eller korttræk. Det sker ved et ekstra gebyr. Vi strammer også op omkring for sene udmeldelser. Ingen kan være i tvivl om hvad udmeldelsesfristen er. Det får man nemlig både på skrift og i tale, når man henter sin chip. Alligevel kommer over 300 personer for sent med udmeldelsen, hvilket medfører rigtigt meget ekstra arbejde. Mange hundrede kommer også for sent med kontingentbetalingen. I 2025 var tallet oppe på over 600. Alt sammen noget, der giver en masse ekstra administration. En af de steder der nu er strammet op er, at man slet ikke kan blive nyt medlem, hvis man ikke tilmelder sig korttræk. Det er nødvendigt at have den regel og vi vil i 2025 finde en løsning, der får endnu flere nuværende medlemmer til at vælge korttræk.

Vi har fjernet alt hvad der hedder depositum på chippen. Dette efter en beslutning på sidste års generalforsamling. Nu tilmelder man sig og betaler et indmeldelsesgebyr. Det sparer tid og forhindrer forhåbentlig også dem, der meget ofte melder sig ind og ud med kort mellemrum, i at gøre dette. Vi skal ned i den samlede administrationsbyrde. På samme måde får restanter også lov til at betale en ny chip, hvis de bliver slettet – altså efter at være blevet rykket – uden at svare. Det er en ret enkel løsning. Tilmeld betalingen til Korttræk, så undgår vi ekstra arbejde og alle kan tilmelde sig en betalingsløsning. Vælger man ikke at gøre det, må man betale de ekstra omkostninger der er. Alternativet er vi sætter kontingentet op for alle…

Det er surt, når man skal betale ekstra, når man har glemt noget. Her bliver vi nødt til at holde fast i, at ”Sådan er det bare”.

Til gengæld har vi i igen i år valgt at holde kontingentet i ro. Dog har vi konverteret alle depositummer for chip til et køb. Så fitnessbrugere har i år reelt oplevet en stigning i kontingentet. Til gengæld kvitterer foreningen med et snarligt større fitnessbygning og inden længe også bl.a. nye løbebånd. Pengene skal jo komme et sted fra.

Vores eventmaterielkonto har været i ro i år. Der er ikke rigtigt købt noget nyt materiel. Det har givet et stort råderum til de kommende år. Vi kommer ud af 2024 med et ret flot resultat. Det giver os f.eks. mulighed for bl.a. at bygge til. Det giver os også mulighed for snart at få et meget stort ønske opfyldt. Nemlig at købe en ordentlig toiletvogn, der bestemt mangler, når vi laver vores store events. Når vi som forening laver overskud, så betyder det, at vi kan udvikle os idrætsligt. Pengene der kommer ind, går til udviklingen af klubben. Derfor er det så vigtigt, at vi har mange medlemmer og mange deltagere til vores events. Det åbner døre. Vi vil gerne udvikle os med bedre service til vores events. F.eks. at få bedre forhold for dem, der skal på toilettet, når vi står langt ude i skoven til en af vores etaper, Höst Open og så videre. Vores gamle ”Das-vogn” er outdated. Nu er tiden kommet til en ny med et vakuumsystem. Men det er dyrt. Men også nødvendigt. Der vil vi se i 2025 på hvilke muligheder der er her og forhåbentlig finde en løsning senest til 2026.

På sigt har vi har også et ønske om en permanent løsning på ”et fast telt” i haven her på Louisenhøj. Nu står det der hele sommeren og bruges til vores store events, fester m.v. Men en permanent løsning i form at telt eller en maskinlænge ville være skønt. Med fast støbt bund. Noget i stil med petanquehallen. Det ville så også give os mulighed for opbevaring af ting om vinteren og måske en helårs træningsmulighed på ca. 200 m2. Godt nok uopvarmet, men med billig strøm fra vores nye solcelleanlæg – der i parentes bemærket har halveret vores strømregning - kunne der måske også findes løsninger på det. Det vil vi arbejde aktivt videre med.  En god økonomi i en forening betyder jo endnu bedre forhold og flere muligheder for træning og aktiviteter. Vi skal ikke ”lægge penge på bunke”. Vi skal skabe aktiviteter og muligheder for idræt.

Vores events har haft fremgang i 2024. Ikke mindst Etape Bornholm og Bornholm Rundt på Cykel. Over 25 procents fremgang og tilmeldingen til 2025 ligger allerede langt foran på nuværende tidspunkt. Så det tegner godt. Vi har været i gang med et eftersyn, af de events vi laver. Gennem de sidste par år, har vi skåret lidt ned på antallet af events. Vi har trukket os ud af det, som vi laver sammen med samarbejdspartnere – og som samtidig er noget af det nyeste vi er gået i gang med. Det er blevet for tidskrævende i takt med, at vi selv har fået flere m2 bygning, mere plads, mere materiel og ikke mindst langt flere medlemmer. Når alle kurver går op ad – og der er fremgang, skal man se på, hvad man bruger tiden på. I hvert fald når man kun er det samme antal folk til rådighed. Ellers bliver man stille og roligt løbet over ende. Sidste år var det bl.a. Ladywalk og et SFO løb vi sagde stop til – og i år også nogle små ting vi lægger sammen eller trækker os ud af. F.eks. Sankthansaften på Nørrekås. Det var hyggeligt og småt, men alligevel også tidskrævende på sin vis og der er en mulighed for det kan overtages af andre. Det er det samlede pres, der hele tiden skal vurderes. Og så må der også vælges fra engang i mellem.

Vi kommer til at se ind i, hvad vi laver også de kommende år. Hvordan vi skal bruge kræfterne og på hvad? Vi laver jo events for at tjene lidt til klubkassen. Vi har ikke bankospil, laver koncerter, halfester m.v. Vi tjener på idrætsevents. Men ”prisen” for vores meget billige kontingent, kan også være en for høj pris, når der hele tiden skal trækkes på frivillige kræfter. Så måske vi skal se på flere rationaliseringer og så måske skal se på hvad det koster, at gå til fitness hos os. Altså kontingentet, som måske godt kunne tåle en lille stigning. Det er meget billigt kontingent vi har, som i ”meget”. Når vi laver events m.v., er det jo de samme frivillige der trækkes på. Bliver det ved? Det spørgsmål skal vi stille os selv. Og det spørgsmål vil vi stille os selv de kommende år.   

Der er jo også noget andet, man ikke kan løbe fra. Hvor end vi gerne ville. Det er alderen. Vi har en ”ældre” administration. Vi er nu kommet dertil, hvor vi bliver nødt til at have en plan for hvad der skal ske med Viking Atletiks organisation om 3, 4, 5, 6 år. Pensionen nærmer sig for os alle – og derfor vil vi begynde et arbejde med, hvordan vores udbud og bemanding skal se ud om bare nogle få år. Det er ikke nødvendigvis sådan, som den ser ud nu, at den skal se ud i fremtiden.

Det starter med hvilke opgaver vi skal løse og hvilke prioriteringer vi skal have. Vi er her først og fremmest for vores medlemmers skyld. Og vi kan se, at fitnesstilbuddet vokser og vokser, så det er et område, der skal bruges mere energi på. Måske vi kan udvikle dette tilbud yderligere, hvis vi allokerer flere faste ressourcer den vej. Ikke kun bygnings- og materielmæssigt men også f.eks. direkte til fitnessaktiviteter, kontrol/tilsyn, instruktion, træningsprogrammer, fremvisninger og alle de daglige praktiske ting. På den måde vil vi også få mindsket presset på administrationen og samtidig udnytte det kæmpe potentiale der er inden for fitness p.t. Hvordan fremtidens bemanding skal være, bliver noget vi inden for en kort årrække skal have på plads.

Viking Atletik er en motionsforening med få undtagelser. Vi har heldigvis også elite. Anne og Anna. Anne som er en af verdens bedste diskoskaster i sin årgang. Men nu skal hun videre. Til sommer flytter hun ”over” og er dermed tabt for klubben. Når det siges, så skal det understreges, at når det kommer til elite, så gælder det for de unge, at de får optimale vilkår. Her skal man tænke på sig selv og søge det sted hen, hvor man får det optimale. De unge skal videre til de store klubber for at udvikle sig. Det er i det rigtige miljø, at man udvikler sig. Her er Viking Atletik for smal. Så vi sender Anne videre med stor glæde efter sommerferien.

Anna er jo så omvendt vendt tilbage igen efter et ophold hos Sparta. I 2024 blev det til comeback og årets bedste danske tid på Maraton. Stort tillykke her i karrierens efterår. Du har fortsat et par gode år og her bakker vi naturligvis fuld ud op. Anna er jo hidtil den eneste bornholmer der rent faktisk har repræsenteret en Bornholmsk klub til de olympiske lege. Det var i 2016 hvor Viking Atletik var med ved OL i Rio. Nu glæder vi os til en række spændende år med fuld fart i benene.

Nu må vi bare håbe, at vores atletik- og elite tilbud igen kan blomstre og nye talenter kan udvikle sig. Selvom vi primært er en motionsklub, så er det jo skønt med elite og noget vi alle kan følge og glædes over.

Beretningen handler meget om økonomi og strategier, som bestyrelsens jo først og fremmest skal tage sig af. Vi skal dog huske, at rammer og økonomi er en ting. Noget andet er dagligdagen og idrætten og motionen. Tak til alle for en stor indsats i 2024. Vores idrætslige udvalg, Motionsudvalget, O-udvalget, Fitnessudvalget, Cykel og triudvalget, Altetikudvalget gør en fantastisk indsats med tilrettelæggelse af træninger m.v. Der er her idrætten udleves. Så bak op om udvalgene. Klubben står altid klar, når der er materielønsker, kursus ønsker og så videre. Penge der bare skal skaffes og prioriteres. Om det er et stop ur, et løbebånd, nye poster til O-løb og så videre.

Vores festudvalg er også kommet godt i gang og havde inviteret til mange gode arrangementer i 2024. Nu glæder vi os til 2025. Bak op om det sociale, det er en lige så vigtig del som selve idrætten. Og så er de hyggelige.

I år har det også været skønt, at vi kunne vende tilbage til Villa Nova i vores nyrenoverede shelter. Og skønt at vi har fået opdateret de faste poster derude til O-løbet – og ikke mindst har fået faste poster i Almindingen. Som sagt er det bestyrelsens holdning, at jo mere des bedre. Vi skal og vil udbyde idrætstilbud.

Det går altså rigtigt godt i Viking Atletik. Det kan vi alle være stolte over. Denne beretning skal dog have en ende. Og den ende er kommet nu.

Tak til alle frivillige – tak til sponsorer og samarbejdspartnere.  Tak til vores ansatte for den store arbejdsindsats der jo ofte går langt ud over normal arbejdstid.

Tak til alle for den fantastiske indsats I gør. Noget der trækker over 3000 aktive til. Det kan vi være stolte over.


Med disse ord overlader vi beretningen til GF.

 

Del denne side

Følg Etape Bornholm