Nyheder

Beretning generalforsamling (1)

50 medlemmer mødte tirsdag op til generalforsamlingen

Beretning generalforsamlingen

 

Fællesskab gør stærk – og Viking Atletik oplever heldigvis en opbakning til vores fællesskab, som er helt unik.

I 2022 var vi, da vi var allerflest, over 2700 medlemmer på samme tid. Det er vildt flot. Endnu en fremgang medlemsmæssigt. I 2005 var vi ca. 300 medlemmer, så det er en ni dobling på forholdsvis kort tid. Kun i Corona året 2020/21 har vi oplevet at gå tilbage.

Medlemstal er for os en levende organisme, hvor der hele tiden er ind- og udmeldelser. Men i 2023 starter vi på et niveau over 2440 medlemmer. Det er virkeligt mange. Mon ikke der så i løbet af året kommer nogen til. Faktisk har vi netop i disse dage rundet 2500…..

Forudsætningerne har dog også ændret sig gennem tiderne. Vi er ikke længere ”kun” en atletikklub, som vi er ”født” som. Vi er en multiidrætsforening som favner både løb, atletik, walk, stavgang, o-løb, triatlon (med løb, cykling og svømning) og fitness. Idrætter der jo går fantastisk godt i spænd og er meget nært beslægtede.  

Det rejser så spørgsmålet om, hvorfor vi så hedder Viking ”Atletik”? Det har jo været en glidende overgang i vores snart 50 årige historie, fra dengang i 1976, vi kun var en baneatletikklub til i dag at være en multiidrætsforening. Af alle atletikkens discipliner er først og fremmest ”løb” blevet stort – altså motionsløb. Men også nye tilbud er stødt til. Først kom Triatlon til, siden stavgang, så kom fitness og til sidst genopstod o-løb i vores regi.  Krydret med at vi nu også har mange walkhold.

Nå, vi hedder det vi hedder, og navnet Viking Atletik forbliver. Det stiller så det gode spørgsmål, som nødvendigvis må stilles... Hvordan får vi gjort mere ved baneatletikken. Verdens ældste – og bedste – idræt. Hvordan får vi sparket gang i aktiviteterne på kunststofbanen igen. Får boostet vores ophav, baneatletik? Så det bliver langt større end i dag.

I flere år har vi talt om, at nu skal vi have gjort noget. Men demografien gør det ikke let. Vi har en gruppe unge trænere, som vi skal understøtte og vi vil hellere end gerne have endnu flere atletiktrænere. Også voksne med atletikerfaring. Vi må og skal have mere fokus på baneatletikken – det skal ske nu.

Kunststofstadion bliver fornyet de kommende måneder og disse faciliteter er jo helt unikke.  Vi har dog nogle voldsomme demografiske udfordringer her på øen. I hver eneste årgang i 60,erne, blev der født omkring 850 pr. børn pr. årgang på Bornholm. Nu er vi nede på ca. 250 i en årgang. Det er bare gået ned og ned i alle de år, hvor befolkningen jo også er faldet med tæt på 9000 mennesker (især de unge og idrætsaktive). Det har kostet skolelukninger og det har kostet idrætten dyrt.

Antallet af klubber og antallet af aktive er faldet på børne og ungdomssiden. Bare se på fodbold, håndbold, badminton – og ja, atletikken. Engang var der baneatletik flere steder på øen. Nu er det kun hos os. Færre unge betyder færre aktivitet i klubberne. Færre at spille mod, færre at konkurrere mod. Men vi må gøre hvad vi kan, for at få gang i atletikken igen og det vil bestyrelsen have større fokus på den kommende tid. Startende med at lave vores egen lille lokale Gp-turnering, hvor vi lægger baneløb ind. Men trylle flere børn og unge til, kan vi jo ikke. Men noget skal ske. Sig til hvis der er nogen, der vil bakke op om det. I øvrigt skønt, at vi fortsat kan være med på eliteniveau. Bare se hvor langt Anne kaster diskossen ud. Det er imponerende.

 

Til gengæld oplever vi jo massivt fremgang hos de voksne og især de ældre, der dyrker både organiseret idræt og individuel idræt. Det er gået vores vej.

De ”ældre” dyrker især individuel idræt. Discipliner som løb, walk, svømning, cykling og fitness topper alle lister over hvad der efterspørges. Her er vi jo med - og det er lige præcis de nævnte ting, vi tilbyder her i Viking Atletik. Intet kommer af sig selv. Vores helt fantastiske frivillige får sat træningen i system og på god og inspirerende måde, får de motiveret til den vigtige træning hos dem der kommer til træning hos os. Vores faciliteter giver også gode muligheder for individuel træning. Som f.eks. Fitnessbygningen – godt hjulpet af en fantastisk by-nær skov som Nordskoven. I det hele taget er vi begunstiget med mange gode forhold. Et lækkert stadion, svømmehal, gode skove til o-løb, oplyste veje til vintertræning og så videre. Vi er heldige her på øen.

Medlemstallet har været voldsomt stigende, men vi består jo af to ”idrætslige områder” der genererer indtægt. Den ene er vores medlemstal, de tilbud vi har til vores aktive. Den anden er vores events. Vores events fik en ordentlig en over snuden i forbindelse med corona i 2020/21/22. Det så så godt ud med stigende kurver i 2019 – og så kom to miserable år i 2020 og 2021. Heldigvis har der været fremgang i 2022 – og vi er på vej tilbage på sporet. Nu håber vi at den positive tendens fortsætter. Etape Bornholm kræver jo – fra vores side - det samme at lave, om der kommer 1600 eller 2700 deltagere. Men indtjeningsmæssigt er det to forskellige verdener. For at sætte lidt tal på, at betyder det over en halv million mindre i indtægt om der kommer 1600 eller 2700 deltagere. Penge der jo kunne have givet endnu bedre mulighed for idrætslig udvikling.

For det er jo det det, vores indtægter går til. Det vi tjener omsættes jo netop til idrætstilbud. Bare tænk at vi inden for 11 år, nu står med fitnessbygning nummer 2…. Den halve million vi har gået glip af i indtægt fra f.eks. Etape Bornholm i 2022 sammenlignet med 2019, havde været rigtig rar at have på bogen, når vi nu skal udvide vores fitnessbygning – ja allerede nu….

For det er der behov for. Især omklædningskapaciteten men også et sted til udstrækning, når holdsalen er optaget. Med den kommende udbygning, vil vi være afhængige af fondsmidler, når vi forhåbentlig til sommer skal bygge til. Ideen er at få bedre og større omklædningsrum og få en reserve sal, hvor der kan være udstrækninger og øvelser på gulv, når der er hold træning og salen er optaget. Men også bare bedre plads mellem maskinerne, vil blive skønt. Vi må håbe de fonde vi er afhængige af, vil være med til vores projekt. Eller nogen vil låne os dem.

Bestyrelsen har i det forgangne år også taget hul på projekt ”nye klubtrøjer”. Et stort ønske hos mange. De nuværende tager vi 50 kr. for – vi overtog jo rastlagret fra New Balance og Sportmaster. Men skal vi ud at købe nye trøjer, så bliver det til priser på op i mod 400 kr. pr. styk. Samtidig med vi kommer til at binde flere hundrede tusinde kroner i et lager. Det er tiden ikke til, men kommer tid kommer råd. En løsning skal jo findes.

Bestyrelsen vil også gerne gøre ”Louisenhøj” tobaksfri. BRK, DGI og DBU henstiller til, at man ikke ryger på Rønne Stadion. En ”henstilling” er det samme som at sige, ”hvis du har lyst”. I Viking Atletik ser vi gerne, at der i stedet for kommer et forbud, når man nu mener, det skader de unge med tobak. Det er mere konsekvent. Vi bestemmer ikke over Rønne Stadion eller det offentlige rum, men vi ønsker at indføre tobaksfrit område på hele vores grund, Louisenhøj. Det vil vi gerne høre jeres mening om.

Økonomisk har året været fornuftigt. Det havde været rart, hvis overskuddet var større. Det giver som sagt større råderum til mere idræt. Men vi klarer det fortsat godt og kan igen i år præstere et tilfredsstillende regnskab. Vi har manglet indtægter på events, men omvendt har vi flere indtægter end nogen sinde på vores kontingentindbetalinger. Mere om det senere under regnskab.

Vi vil også se på løsninger omkring det, at det måske kunne være billigere at løbe med til f.eks. Etape Bornholm, hvis man er medlem af -og stiller op for - klubben. Vi har lagt startprisen meget lav sammenlignet med andre tilsvarende events (målt på service). Vores kontingent er også lavt. Men måske man med fordel kunne gøre det endnu mere attraktivt at være medlem og repræsentere Viking Atletik i løb. Vi kan jo se, at rabat på dyre løb, kan få folk til at vælge klub ud fra det. Så måske tiden er inde, til vi gør det samme. At det ikke nødvendigvis kun er klubfølelse der tæller og afgør hvem man stiller op for, men om hvor man får de bedste priser. Kan vi være med på det, er det måske løsningen. Det vil vi se på – og gerne høre jeres mening om.

Vi vil også styrke vores træningsmuligheder i Nordskoven. Sidste år fortalte vi, at vi ønskede at købe Villa Nova. Alt var på plads. Tilladelser, kontrakter, købsaftale mv. Vi var klar. Men så blev vi overhalet af en endnu bedre ide. På et møde med Bornholms Efterskole blev vi tilbudt, at hvis de kunne få lov til at overtage Villa Nova, så ville de kunne udvide med ca. 50 elever, når Villa Nova kunne bruges til undervisning og der dermed blev frigjort pladser til overnatning på efterskolen. Det er jo samtidig en masse nye ansatte på øen. Vi blev tilbudt at få de samme vilkår, som vi ville have hvis vi købte. Nu skal vi så ikke købe, men låne området af Efterskolen. Det var bestyrelsen da hellere ikke sene til at acceptere. Det hele gik op i en højere enhed. Både for os, skolen og samfundet der nu bliver tilført mere værdi. Nu skal vi så bare have gjort området klar til brug. Det er især den overdækkede terrasse. Om det bliver til foråret eller senere, må vi se. Vi har det jo også godt, der hvor vi er nu. Ideen er at vi også vil udvide med let styrketræningsfaciliteter derude (udendørs) og meget mere til udstrækningsøvelser og balancetræning.

Vi har også været med i en udvidelse af legepladsen ved Sorthat. Der er lagt over 600.000 kr. i dette projekt, der er en gevinst for alle. Alle midlerne kom fra fonde, men hele ideen blev skabt hos BRK i samarbejde med Kompan. Det er skønt at kunne være part i noget, der udvikler hele øen. Vi stiller os gerne til rådighed igen. Næste gang vi skal lave noget med friluftsfitness, så bliver det netop ved Villa Nova, hvor det indgår i en større plan. Altså noget som både vi i klubben kan få glæde af, men som også stilles frit til rådighed for alle andre borgere.

2022 er også blevet brugt på at skaffe mere plads på Louisenhøj. Da vi overtog bygningen i 2012, startede vi op med 4 ansatte i bygningen – heraf de 3 hos vores lejere, DGI Bornholm. Nu er der 9 ansatte i bygningen, heraf de 6 hos DGI. Vi er selv 3. Vi har også fået meget mere materiel. De er vigtigt for os, at vi kan fastholde vores lejere. De vil også meget gerne blive. Det var stor betydning både i dagligdagen med sparring, men også udadtil, hvor vejen til det offentlig m.v. er kortere, når nu vi bor sammen med hovedorganisationen. Så må vi leve med, at vi selv betaler for det…. Vi får en månedlig leje, men samtidig bliver vi så trukket krone for krone i kommunalt tilskud. Så pengene cirkulerer blot rundt. Så på den måde går det i nul for os. Det er også derfor at vi f.eks. ikke skal ud og udvide den administrative del eller lagerkapaciteten for at skaffe plads til lejere. Selv hvis en del af en udvidelse, ville kunne modsvares af højere lejeindtægt, så vil vi nemlig blot blive modregnet tilsvarende i tilskuddet. Lidt ærgerligt der er skruet sammen på den måde. Det er hæmmende for de udviklingsmuligheder der er ved at bo sammen med hovedorganisationer. Får vi mere pladsbehov, er en opsigelse af vores lejer nu den eneste mulighed. Men der vil vi strække os MEGET langt for, at det ikke sker. Så må vi løse vores pladsproblemer på anden vis.

Til sidst vil jeg endnu engang hylde vores frivillige. Alle jer der gør en indsat på Louisenhøj med rengøring, administration, bygninger, materiel m.v. Også jer der er instruktører, trænere og ledere i alle vores mange idrætslige tilbud. Også en fantastisk stor tak til jer, der hjælper til ved et af vores mange events. Jeres indsats er helt fantastisk og helt frivilligt. Det er meget inspirerende at komme til træning og blive modtaget af veluddannede trænere – eller folk der bare brænder for det, der laves. De smitter og giver lyst til mere. Stor tak for det. I Viking Atletik har vi de tilbud, som vi har frivillige ledere til. Jo flere der er, des mindre bliver arbejdsbyrden for den enkelte. I praksis fungerer det på den måde, at er der en, der vil have et tilbud – eller et hold – så opretter vi det. Tilbuddet er der, så længe instruktøren har lyst. Men ofte har det jo den store gevinst, at når det fungerer, så er der endnu flere der vil være med. Så starter man måske som afløser og inden længe er man selv instruktør. Lønnen er ikke klingende mønt, så det er lysten der driver værket. Lønnen er lidt påklædning og den anerkendelse der kommer fra de mange aktive. Der kan simpelthen ikke siges nok tak for den indsats. Jeg ved der værdsættes i dagligdagen af både de aktive og alle omkring klubben. Stor tak. Af samme årsag sender vi jo gerne folk på kursus og inspirationsture. Sig til hvis du vil noget til gavn for alle. Vi vil gøre alt hvad vi kan for at understøtte dig. Et eksempel – sidste år var der en ide om minitrampoliner og inden vi fik set os om, havde vi købt trampoliner og haft instruktører på kursus og nu tilbydes det som en fast træning. Året før var det yoga. Hvad bliver det næste? Har du et bud og du mod og lyst til at starte op. Så sig til. Så tager vi en snak om hvordan vi kommer videre.

Tak til alle. Tak til vores samarbejdspartnere, vores medlemmer, vores deltagere, pressen, vores sponsorer, vores naboer og alle os, der på en eller anden måde gør Viking Atletik muligt. Tak til vores ansatte for jeres værdifulde arbejde, hvor alle jo forstår vigtigheden i at Viking Atletik er en medlemsbaseret idrætsforening der består af frivilligt. Tak.

Del denne side

Følg Etape Bornholm