Nyheder

10 år er gået - tak til jer !

Tak til alle for et helt fantastisk samarbejde gennem 10 år - tak fordi jeg blev taget så godt imod.

De første 10 år er gået – og forsøget holdt vand…..

Den 1. december er det 10 år siden, at jeg blev ansat i Viking Atletik. Det føles ikke som ret lang tid, for hold da op hvor tiden dog bare går hurtigt.

Et lille tilbageblik…

For 10 år siden stod Viking Atletik ved en skillevej. Klubben var 100 procent drevet på frivillig basis. Antallet af events, deltagere, træningstilbud og antallet af medlemmer steg voldsomt. Få år forinden havde vi bygget vores første fitnessbygning og det gav stor tilgang i antallet af nye medlemmer (mere end en fordobling på kort tid) og vi kunne i højere grad fastholde dem, der allerede var medlem. Samtidig boomede antallet af motionsløbere og det resulterede i flere deltagere til vores events.

Ole Hansen, der indtil da, havde været formand for etapeudvalget, stoppede. Ikke kun med etapeudvalget, men også en lang række andre tunge opgaver i klubben. Det efterlod et gigantisk hul, hvor det bare var umuligt at nå det hele på ”frivillige hænder”. Selv havde jeg som formand rigtigt meget at se til, med bl.a. alle de øvrige events vi afviklede og kunne umiddelbart ikke ”bare” overtage efter Ole. Vores kasserer, Keld Madsen, havde sagt ja til den rolle i 2005, men nu var opgaverne ved at vokse ham over hovedet – forståeligt nok.

Så hvad skulle vi gøre? Enten skulle vi indstille Etape Bornholm og skære i vores aktiviteter – eller gå den stik modsatte retning og ansætte en medarbejder. Så fremgangen og alle vores events – helt enkelt – kunne overleve.

Økonomien var god. Så det var jo oplagt at lave et forsøg og se om bukserne kunne holde. Men ikke kun økonomisk, men også den professionalisering der lå i det – og hvordan ville medlemmerne tage det. Kunne de opadgående kurver blive ved? Ville vi fortsat kunne fastholde en høj indtjening – og kunne vi måske ovenikøbet lave flere events og flere tilbud og dermed få flere deltagere og flere medlemmer? Deraf også en højere indtjening.

Spørgsmålene var mange, usikkerheden var stor. Vi havde i bestyrelsen mange overvejelser, men var ret sikre på, at det var den vej vi skulle forsøge os. Stillingen blev som sådan ikke slået op, men ideen blev luftet ”offentligt”. Det resulterede i nogle få henvendelser udefra, men det førte aldrig videre.

I eftersommeren og efteråret 2011 blev jeg fra bestyrelsen flere gange opfordret til lade mig ansætte. En slags ”arbejdende formand” og så stå for vores events og administration.  En underlig situation, da jeg jo samtidig var formand for bestyrelsen og dermed selv var med til at beslutte tingene. Det kunne let blive lidt inhabilt. Jeg var samtidig i den situation, at jeg havde fast arbejde i staten (Forsvaret) og nok egentlig havde det ganske godt med det. Et nyt job, der hvor jeg var, var i udsigt og jeg havde brugt to år på at læse ledelse (akademi merkonom). Så tvivlen rent privat var der også.

Men det blev som det blev, jeg sagde ja – og 1. december 2011 startede jeg så på kontoret i Viking Atletiks gamle fitnessbygning. Dengang var der kontor i den ene ende af bygningen, der hvor der senere kom spinningslokale. Stillingen blev kaldt ”Event Manager” med ansvaret for events, udvikling og den daglige drift - og stillingen er adskilt fra Formandsjobbet, som fortsat ”udøves” som frivillig (nu på 18. år).

At lave et efterskrift for hvad der siden er sket, er måske ikke lige til. I hvert fald hvis indsatsen skal vurderes 😊 Det må andre gøre. Men det virker som om, at det hele holdt vand og forsøget faldt godt ud.

Viking Atletik er i dag en moderne multi-idrætsforening med over 2100 medlemmer (vi var 300 medlemmer i 2004). Det svarer til 15 procent af Rønnes befolkning. Vi laver alle de største idrætsevents på Bornholm – og siden 2011 har vi med held overtaget en række events, der ellers højst sandsynligt var blevet indstillet. Nu videreføreres de i vores regi. Vi har i perioden købt gården Louisenhøj, hvor vi i dag har samlet al vores materiel og administration.  Vi er i dag i alt 3 medarbejdere og rigtigt mange faste frivillige tilknyttet klubben. Preben Holm kom til på det helt rigtige tidspunkt i 2016 - og gør et fantastisk stykke arbejde med vores bygninger og materiel. Seneste nye skud på stammen er en helt nyopført 460 m2 stor fitnessbygningen til 12,4 mio kroner, hvoraf vi ”kun” har skulle låne 1,4 mio. kroner.

Økonomien er fortsat god og stabil. Udsigterne tegner lovende – også selvom vi har været igennem en hård corona periode. Vi har med et helt vildt lavt kontingent, et økonomisk sikkerhedsnet i form af en indtægtsreserve, som kan aktiveres hvis der er forudsætninger der ændres. Faktisk er kontingentet i dag lavere end det var i 2004, selvom der er kommet meget mere til – bl.a. fitness.

Tiden har været os gunstig. Timingen har været med os. Vi har været heldige og privilegerede. Den første halvdel af den omtalte 10-års periode, var løbesporten i voldsom fremgang. Vi ”fik” en række store og halv store events fra andre foreninger og vi ramte et ”hul” i efterspørgslen efter adgang til billigt fitnesstilbud. Så indtjeningen er blevet styrket. Samtidig har vi været begunstiget af utroligt mange frivillige hjælpere. Alle disse skønne frivillige der hver eneste dag løser opgaver til gavn for fællesskabet i foreningen. Når man får ansatte i en idrætsforening, genererer det også flere frivillige, er i hvert fald den konklusion vi har kunne drage.

Også en hel fantastik støtte fra fonde og sponsorer har der været. Lige fra Bornholms Brand, der hjalp os i gang ved den første ansættelse – til de fonde, der i perioden samlet har støttet med et meget stort millionbeløb, når vi har haft ideerne og de gode projekter. Tak til alle sponsorer, der også har været med.

Det er en skøn fornemmelse, når jeg møder folk jeg kender, eller bare folk jeg møder, der roser mig (og der mener jeg i virkeligheden os) for alt det vi har lavet og skabt. Noget der lægges mærke til. Noget som mange har så stor glæde ved. Et fantastisk TEAM vi har været.

Så stor tak til alle, for den fantastiske rygdækning der har været. Af hjertet tak. En særlig tak til inderkredsen i forretningsudvalget, som har været med hele vejen igennem – faktisk helt siden 2004.

Jeg glæder mig til de næste 10 år 😊 Nok ikke som ansat i hele perioden, selvom jeg faktisk først bliver folkepensionist om 9 år og 10 måneder, men helt sikkert som en del af det, der nu er sat i søen.

Onsdag den 1. december er der kaffe på kanden og kage på fadet, hvis der er nogen der vil hilse på. Det er mellem kl. 10 og 11 på Louisenhøj.

Samtidig – og ikke mindst - markerer vi ansættelsen af Gitte Madsen, der har været i praktik hos os siden 1. juni og nu pr. 1. december 2021 bliver fastansat på kontoret med 20 timer om ugen. En styrkelse af hele Viking Atletiks administrative del, der desuden tæller Preben Holm, der jo har det daglige ansvar for vores bygninger og materiel.

 

 

Del denne side

Følg Etape Bornholm