Nyheder

Et tilbageblik

Hvordan er det i år gået med vores Events. Det har i den grad stået i Coronaens skygge.

Et lille tilbageblik….

Med det fantastiske og skønne Höst Open, afsluttede Viking Atletik i weekenden vores eventrække for 2020.

Det der i begyndelsen af marts, så ud til at blive et fantastisk år, gik desværre helt, helt anderledes. I marts lå flere af vores sommerevents mellem 25 og 50 procent foran på tilmeldingstallene. Vores markedsføring kørte på højt gear og vi kunne rigtigt mærke, at det var blevet kendt, at det var blevet billigere at tage en tur til Østersøens perle. Det store statstilskud til færdriften slog nu for alvor igennem.

Så kom corona! Set i det store perspektiv, så betyder motionsløb naturligvis ikke noget, i forhold til alt det andet omkring corona. Men isoleret set, så har det været en hård periode for klubben, hvor vi har mistet rigtigt meget indtægt – og mange mennesker, som havde glædet sig til vores aktiviteter, måtte enten aflyse eller deltage i en af de nødudgaver, vi har lavet af vores events.

Sådan gik det….

Cross Island i påsken var et af de løb, hvor vi lå langt fremme med tilmeldingen, da vi lukkede ned. Det var også det første løb der blev aflyst. Eller udskudt til uge 42 – hvor kun ca. 120 løbere var med.

MTB langdistance i maj blev aflyst.

Bornfondo i maj blev først flyttet, siden helt aflyst. Det laver vi samarbejde med BCC og Rynkeby.

Ladywalk i slutningen af maj blev først udskudt, siden helt aflyst

Skole OL blev aldrig til noget.

Royal Run i juni blev først udskudt, siden helt aflyst

Firmastafetten i juni blev først udskudt, siden helt aflyst

Fredensborgløbet blev gennemført med flydende start og tidtagning. Men her kom kun ca. 20 procent af det normale deltagertal.

Juli byder på Softiceløb. Her kom 20 procent af det normale deltagertal til vores nødudgave

Bisselineløbet blev gennemført – stort set som det plejer. Som eneste event i år 😊

Etape Bornholm blev gennemført som en gratis nødudgave over hele dagen. Der kom ca. 1000 pr. dag (anslår vi), men selve eventet var der kun udgifter til, ingen indtægter. Her lå tilmelding i marts omkring 30 procent foran i forhold til 2019. Etape Bornholm er suverænt vores største event – også økonomisk.

Granitmand tri blev aflyst, men det var fordi vi ingen livredder havde, men tilmeldingen var også stort set ikke eksisterende.

Flødebolleløbet blev aflyst. Det er Rønne Handelstandsforening vi laver løbet for og de ønskede at aflyse.

Bornholm Rundt på Cykel blev afviklet over 2 dage med ca. 70 procent af sidste års deltagertal. Her lå vi i marts, hele 49 procent foran på tilmeldingstallene. Så det så meget lovende ud.

Almindingsløbet i september blev afviklet med ca. 25 procent af det normale deltagertal. Som en nødudgave. 50 års jubilæet er udsat til næste år.

Halleoweenløbet i efterårsferien var en skygge af sig selv med kun 120 løbere. Sidste år var der 600. Bedre blev det ikke, at 14 m/s blev varslet som orkan over Bornholm denne dag, så mange blev nok også hjemme af den årsag 😊.

Höst Open var der ca. 600 løbere med. I sidste øjeblik ændrede rejsereglerne sig for Sverige. Herfra kommer normalt halvdelen af deltagerne. De sidste par år, har der været op i mod 1000 løbere med. Så stort fald.

Så året har været aflysningsramt. Vi er dog glade for, at vi trods alt, fik afviklet mange løb som nødudgaver. Så gryden blev holdt i kog. Så må vi håbe, at vi til næste år, får stigende deltagertal.

Økonomisk bliver vi meget hårdt ramt. Vores events er vores hovedindtægtskilde. Alt tydede på, at vores event samlet ville give tæt på 1,45 mio. kroner i overskud. Penge vi bruger til vores daglige drift, bl.a. indkøb i lokale forretninger, vedligeholdelse af materiel og bygninger m.v. Vi kommer formentlig til at tjene ca. 250.000 kr. i år på events, når det hele bliver gjort op. Så vi har gennemført et omfattende besparelses program i klubben. Langt mindre aktivitet – og dermed også færre udgifter. Men det lider andre så under, når deres omsætning så bliver sat ned….

Vi har fået støttepakker på forskelligvis. Bl.a. 268.000 kr. fra DIF/DGI puljen, som netop skulle kompensere for de tabte indtægter idrætsforeningerne har. Men langt fra de 1,2 mio vi har mistet. En del af de udgifter vi havde haft på etapen, bl.a. for flere hundrede tusinde kroner markedsføring, er blevet godtgjort af en støttepulje. Alligevel har etapen i år givet underskud.

I forbindelse med vores byggeri har vi heldigvis fået hjælp for de manglende indtægter – og den konkurs vi blev ramt af i foråret (Futurae), så vi her er kommet godt videre. Det er fondene bag byggeriet med Realdania i spidsen, der har støttet os. 

Vi er også stolte over, at vi i vores støtteindsamling til klubben, fik næsten 150.000 kr. i støtte fra medlemmer og deltagere. TUSINDE TAK for det.

Vi håber, at vi til næste år, kan lave vores events som planlagt. Ikke mindst fordi, at situationen med Corona så vil være overstået. Forhåbentlig kommer der en vaccine. Men også fordi vi ved, at langt størstedelen af vores deltagere kommer tilrejsende hertil for at være med – og det betyder en kæmpe ekstra indtjening til øen på ophold, bespisning, andre oplevelser m.v. Noget andre end vi i Viking Atletik får glæde af. Vi er en del af noget større.

 

Claus Clausen

Del denne side

Følg Etape Bornholm

This website has been developed on Bornholm using the open-source CMS Umbraco. Designed and implemented by Bergsbureau. Asbjørn Riis-Knudsen from JF Data tamed the beast and made the basic code-work.