Nyheder

Bestyrelsens beretning 2023

Her kan du se bestyrelsens beretning for 2023, som blev fremlagt på generalforsamlingen 6. februar 2024. Beretningen og dermed bestyrelsens beretning til godkendes af GF.

Beretning 2023 – Viking Atletik

Dette er bestyrelsens beretning til debat.

 

Viking Atletik blev i 2023 foreningen, som over 3000 bornholmere valgte at være medlem af. Altså 3000 forskellige personer indløste medlemskab og betalte kontingent. Det er vildt mange og overgår selv de vildeste fantasier, når man bare ser nogle få år tilbage. Tænk at vi for 18 år siden ”bare” var ca. 300 medlemmer. Så det er gået stærkt med en tidobling siden da.  

Men vi tilbyder jo også de idrætter, som danskerne efterspørger allermest. Det er Løb, walk, fitness, cykling og svømning. Idrætter der kan dyrkes af alle. Som motion, individuelt eller i grupper. Hvornår man vil og hvor man vil.

Heldigvis vil mange gerne dyrke deres motion i vores fællesskab. Inden for de rammer, som vi tilbyder. I vores forening. For det er det, vi er. Vi er en forening. En gruppe af mennesker der mødes, om det vi kan lide. Stor tak til alle der gør det muligt. Jer i udvalgene, der organiserer tilbuddene. Jer der gør en indsats som træner, instruktør, leder – eller jer der hjælper til med al det praktiske. I er fantastiske.

Bredden er stor i foreningen. Tilbuddene er mange. Desværre gør demografien det ikke nemt for os, når vi taler om børn og unge og ikke mindst konkurrencer og elite. Altså ikke kun idrætten – men sporten (konkurrencerne). okay – vi havde 810 medlemmer fra 24 år og yngre i 2023. Det er mange og det er superflot. Men det skyldes primært fitness og breddetræning.

Hvordan får vi flere børn og unge til at ville konkurrenceidrætten og her taler vi inden for løb og atletik? Altså det der er vores ophav. Det vi udspringer af. Altså de tanker der var - og de prioritereringer der var, da Viking Atletik blev selvstændig den 14. februar 1977 og Preben Mortensen satte sig i formandsstolen (vi har 50 års fødselsdag om nogle få år…). Dengang var der mange – vi var mange – der dyrkede idræt og konkurrerede på livet løs. Den gang så Bornholms idrætsliv helt anderledes ud. Fodboldklubberne var mange, håndboldklubberne var mange, badmintonspillerne var mange – og der var mange flere udøvere. Vi i Atletik har altid være en mindre idrætsgren, men der var flere atletikudøvere dengang end i dag. Nu er der så bare færre børn og unge på øen – og deraf langt også færre idræts-/konkurrence folk. Det er ikke kun hos os, men også andre idrætsgrene lider. I dag lever vi på en Ø, hvor der er lige så mange 82-årige som 22-årige. Børn og unge er underrepræsenterede. Det kan især mærkes i idrætten.

Det ene udelukker jo ikke det andet. Der er færre børn. Det der i dag efterspørges, er primært individuelle træningsmuligheder præcis når det passer den enkelte. Og altså meget gerne fitnesstræning.

Vi skal være her for alle. Alle der vil os. Derfor er Viking Atletik i dag primært en breddemotionsforening og vores største aktivitet er i dag motionsfitness. Fitness er langt større end ”motionsløb” når vi ser på vores medlemsskare. Men vi er jo også selv med til at gøre det sådan. Vi må erkende, at mange i dag dyrker løbetræningen på vores løbebånd i fitnessbygningen.

Men derfor skal vi aldrig glemme, hvad vi er rundet af. Atletik og løb. Vi er skabt ud af ideen om at dyrke sporten med konkurrencer for øje. Vi er bare færre, men derfor skinner vi bestemt igennem alligevel. Anne Juul Jensen kastede i 2023 diskossen ud på 51,41 meter. En helt enestående rekord og endnu engang damarksrekord i hendes aldersklasse P17. Faktisk blandt de allerbedste i hele verden blandt unge. Det er skønt, vi kan markere os i denne smalle, men meget gamle atletikdisciplin. Vi glæder os også til, at vi snart kan få et nyt kastebur på Rønne Stadion. For nogle år siden indgik vi en aftale om kasteburet, der ligger bag atletikbanerne. En aftale vi troede var gældende. Den gik på, at når der igen ”blev kastet langt” i diskos eller hammer, så skulle den fodboldbane der blev anlagt derinde, 44 meter fra buret, flyttes. Den aftale var klokkeklar ! og indgået mellem RIK, BRK og Viking Atletik. Men nu er vi pludselig forvist derfra permanent og kast skal foregå, alene, inde på atletikstadion. Altså uden bur. Det er alt for farligt, hvis der er andre derinde, når 1 kg. stål kommer flyvende gennem luften. Men her har vi nu lovning på, at dette bringes i orden og buret flyttes herind. Og aftaler kan man jo altid stole på…

Stort tillykke til Anne. Vi bakker dig 100 procent op med det vi kan. Nemlig den økonomi der ifm. rejser er til konkurrencer, samlinger og træninger og så videre. Det er præcis det, vil skal være herfor.  Støtte til ungdommen og eliten. Godt at du kan få trænerhjælp af bl.a. Andreas.

Rejsebudgetterne er langt lavere end tidligere i foreningen. Det er netop her, altså når det gælder rejser for ungdom og elite, at vi allerhelst vil bruge penge. Så de unge kan udvikle sig og blomstre med masser at gode resultater. Det vil vi så gerne meget mere af. Heldigvis løber Anna Holm nu igen for os – og det støtter vi naturligvis også. Men meget gerne mere af det…

Noget vi også rigtigt gerne bruger økonomi på, er at uddanne vores frivillige instruktører og trænere. Rækken af kurser der kan tages i DGI og DIF regi er lang. Men selvom kurserne er voldsomt dyre – og en bevidst og meget stor indtægtskilde for vores hovedorganisationer - er vores holdning, at jo flere der kommer afsted, des bedre. Så må vi betale det, som det koster. Det er den vej vi skal, når vi har frivillige der vil på kursus. Så her er vi klar med økonomi, når nogen vil dygtiggøre sig.

Vel at mærke hvis det skal bruges i vores regi….. Desværre har vi i 2023 måtte erkende, vi bliver nødt til at stille nogle krav, når meget dyre kurser ønskes. Når klubben betaler alle udgifterne, så forventer vi selvfølgelig, at det kommer vores medlemmer til gode. Skal det bruges i privat regi eller i andre foreninger, så må man selv hoste op. Vi har der nu indført et beskedent krav, der går på, hvor lang tid en uddannelse skal bruges til fordel for os, når vi nu har betalt. Men det er vel også kun rimeligt nok?

I 2023 har vi også måttet stramme op og præcisere vores regler om bl.a. rejsetilskud. Det er jo naturligt, at man skal løbe for os, hvis vi skal betale f.eks. rejseudgifterne, men vi har ikke været gode nok til, at håndhæve reglerne. Der er frit valg af hvilken forening, man vil være medlem i. Det blander vi også ikke i. Men hvis man vælger at løbe for en anden forening end Viking Atletik og denne klub får den omtale og goodwill der ligger i det, så kan man ikke samtidig hæve rejsetilskud mv. hos os. Ikke selvom det sker via et billigt medlemskab hos os. Man er velkommen til at træne hos os, men ydelser til bl.a. rejser henter man i sin primære klub. Den man ”stiller” op for.  Vi er en forening. Ikke en virksomhed. Hos os køber man ikke ydelser, men er holdningsmæssigt medlem bl.a. ved at repræsentere klubben og fuldt ud indgå i fællesskabet. Der følger så også en række goder med.

Vi har også – især efter vi har fået fitness på programmet – oplevet ”en forventning om”, at der også f.eks. skal være en aflønning af trænere. Noget der er almindeligt kendt i fitnessverdenen og til dels også i gymnastikverdenen, hvor der er en anden kultur end hos os i atletikverden. Hos os har alle altid været ulønnede. Det har vi vendt i bestyrelsen og er helt enige om, at vi fortsætter med tanken om, at frivilligt arbejde netop er frivilligt – altså ulønnet. Dog har vi også indført en lille og symbolsk godtgørelse for de trænere, der har faste hold over minimum en sæson. En godtgørelse der svarer til kontingentets pris og er inden for skattelovgivningen. Der er plads i budgettet til det. Vi er meget bevidste om, at den manglende direkte aflønning betyder, at vi ikke helt kan tiltrække det antal instruktører, vi ønsker. Men sådan må det så være. Vi holder fast i frivillighedstanken. Så der hellere ikke er forskel på, hvad man gør i foreningen. Om det er events

Faciliteterne i Viking Atletik skal være i top. I 2023 blev Rønne Stadion renoveret. Klar til nye 15 år. Tak til BRK for det. Heldigvis var alle partier i kommunalbestyrelsen enige om det.

Villa Nova blev færdig – nu er træningen flyttet tilbage til der, hvor vi var indtil 1992. Bedre vilkår med langt mere plads under tag, end vi havde på Efterskolen. Der vil vi de kommende år udbygge og forbedre omgivelserne i samarbejde med Bornholms Efterskole.

Vi var også med i Sorthat projektet. Ny legeplads og fitness ved Sorthat. Vi finansierede det – godt nok kun med navn. Vi stod som ansøger til de ca. 600.000 kr. projektet kostede, som alle blev betalt af fonde. Nu har BRK overtaget driften.

Svømmehallen har vi også bevaret brugen af. For os er svømningen ikke et primært tilbud, men et supplerende træningstilbud. Faktisk noget vi har, fordi vi tilbyder triatlon.

Trods en voldsom stigning i prisen de sidste år - til det tredobbelte, har vi valgt at fortsætte med det samme antal gange som tidligere. Vi har også valgt, at vi tilbyder idrætten og træningen. Der har været ønske om sauna, der nu er blevet en tillægsydelse fra svømmehallens side. Vi har egentlig aldrig haft sauna til rådighed, men nogle gange, stod den tændt – og det var jo et gode når det skete.

Vi har valgt at fastholde antallet af gange og perioden trods den stærkt stigende pris. Lejen er steget fra ca. 14.000 kr. til ca. 44.000 kr., da vi nu SKAL betale for en livredder og ikke kan stille med en frivillig vagt. Skal udgiften for de enkelte gange op – ved f.eks. tilkøb af sauna, som vil koste ca. 17.500 kr. ekstra om året – vil det gå ud over antallet af gange vi har tilbuddet om ugen – eller vi må skære en måned eller to væk. Men vi holder øje med udviklingen og ser hvad der kan lade sig gøre, når vi igen starter op til oktober. Der ved vi hvad vi kan få af tider og hvad der så er muligt.

Måske sauna kan blive en mulighed, måske på en måde, så den kommer langt flere medlemmer til gode, altså hvor alle kan få del i det.

Vi arbejder også videre med planerne om udvidelse af vores egne fitnessfaciliteter. Men det er dyrt – og vi kommer ikke i gang foreløbigt ! Måske vi i virkeligheden bare skal erkende, at det vi har nu, det er det, vi vil og kan tilbyde. Så må antallet af brugere naturligt tilpasse sig.

Der kommer også hele tiden nye fitnesscentre. Bare her på øen er der på det sidste åbnet foreningsfitness i Poulsker og Svaneke - og Hasle er på vej. Der er også kommet et privat center mere her i Rønne, så der nu er 4 + kasernen og sygehuset. Så der skal ikke meget udsving til i efterspørgslen, før vi pludselig har rigeligt plads. Vi regner f.eks. med, at Hasle IF,s nye tilbud, vil trække en del fra os. Faktisk vil det være en hjælp for os, hvis det sker. Vi drøfter også løbende det maksimale antal brugere, der kan være i vores bygning. Vi har i 2023 ikke haft venteliste, men vil lade det være en løbende overvejelse, om vi måske skulle indføre venteliste igen.

Selvom vi lige nu godt kunne bruge større omklædning i fitness og mere plads til udstrækningsøvelser og selvtræning, når holdsalen bliver brugt til….. ja holdtræning. Ja, så ved ingen jo, hvad der sker i fremtiden.  Lige nu ser vi tiden an – økonomien til en udvidelse ligger flere år ude i fremtiden, med de priser der er på byggeri. Vi bliver nødt til at se tiden an – og udvidelsen er sat på midlertidig pause.

Så små forbedringer må vi nøjes med lige nu. Bl.a. har vi besluttet, at vi fremover satser på solceller. Også en ny overdækket terrasse til fitnessbygningen, vil vi lave. Den kan også bruges, når vi har vores events på grunden. F.eks. når der er koncerter m.v. Vi bruger Louisenhøjs have til mange ting om sommeren. Det er rammen for mange sociale tiltag. *****

Med en stor forening, kommer der selvfølgelig meget mere administration. Med over 500 udmeldelser på et år – men heldigvis endnu flere indmeldelser, er der travlt på kontoret. Mange bilag ryger ind over en omsætning, der totalt med vores events, rundede 4,6 mio. kroner i 2023. Vi har måttet bede Gitte om at gå op i tid, så hun nu er ansat på 25 timer. Viking Atletik har en størrelse og omfang, som går langt ud over det, der kan klares på frivillige hænder. Det er vigtigt for os, at når man er frivillig i foreningen, så er det ikke kedelig administration, man skal bruge tiden på. Så skal der produceres idræt. Det gør det lettere at få frivillige.

Tusinde tak til alle jer, der på en eller anden måde har været involveret i frivilligt arbejde i 2023. Lige fra det idrætslige til rammerne omkring med rengøring og vedligeholdelse. I er guld værd.

En af de tiltag vi overvejer for at lette administrationen er, at man i stedet for at tage et - og udbetale - depositum for vores chip, skal man købe en chip ved indmeldelsen. Et engangsgebyr (så det reelt bliver dyrere at være medlem det første år). Når man så ikke er medlem længere, så slettes den bare og kan smides væk. Det vil lette arbejdet i administrationen rigtigt meget – men også kræve, at de chip der allerede er udleveret, skal ”konverteres” fra depositum til salg. Det er mange, mange timer om året, vi vil kunne spare. Og administration koster jo…  I så fald skal den konvertering ske ved næste årsskifte. Så kan man selv bestemme om man vil fortsætte som medlem - eller stoppe. Der er i dag ca. 40 procent, der ikke afleverer chippen ved udmeldelse. Vi overvejer og melder ud i god tid, men hører gerne jeres mening om det.

Viking Atletik har flere kvinder end mænd. Vi har stort set lige så mange kvinder i vores bestyrelse og udvalg som mænd. Tendensen – og ofte fuldt af ophedede snakke – går på en mere kønsneutral betegnelse for en formand.

Er det for- mand eller -kvinde?

I Viking Atletiks bestyrelse tænker vi, at den diskussion vil vi gerne tage. Den kommer jo alligevel i nær fremtid, når samfundet udvikler sig. Vi ønsker derfor at ændre vedtægterne så vi fremadrettet vælger en forperson og ikke en formand. Som formand har jeg det helt fint med at blive kaldt forperson – men ville nok have det vanskeligere med at blive kaldt forkvinde. Så forstår godt dem, der ønsker denne debat og hellere vil have en kønsneutral betegnelse. Under indkomne forslag kommer vi derfor med et forslag til en vedtægtsændring.  

I 2023 kom der flere til Etape Bornholm. Det er så skønt. Det betyder meget for vores økonomi. Bornholm Rundt på Cykel satte rekord og Höst Open oplevede også stor fremgang.

De tre store events er altafgørende for vores indtægt. Det som vi lever ekstra godt af og gør vi kan udvikle os. Ser vi på tallene for 2024, ser det allerede nu lovende ud. Der er et stykke op til de tal vi kender for Etapen fra før 2020. Men vi er på vej. De andre løbeevents går det også fremad med.

I 2023 betød nødvendig overnatning til vores events – altså de 3 største, der varer over flere dage, at der minimum var 12.000 overnatninger på Bornholm. Dertil kan så lægges tallene for medfølgende pårørende til deltagerne, eller, som det sker i mange tilfælde, at nogen bliver her i længere tid. Vi ved f.eks. at ifm. med Bornholm Rundt, så tager mange en hel uge herovre. Vi bidrager i den grad med økonomi til ”samfundet” med mange millioner i ekstra omsætning.

Det er en dejligt at være en del af det. Vi tjener selvfølgelig på vores events. Men kun en beskeden del af den ekstra omsætning, som eventene fører med sig. F.eks. koster et startgebyr til Bornholm Rundt kun 190 kr. Til en rejse og ophold der samlet koster en familie måske op i mod 8-10.000 kr. Vi er derfor også begrænset i, hvad vi har til markedsføring af vores events, når vi ”kun” tjener på selve eventet. Her kunne man håbe på, at dem der netop lever af transport og overnatning af de mange tilrejsende, ville spille lidt mere med. Der kunne faktisk komme langt flere til nogle af eventene, hvis der var en endnu bredere markedsføring. Folk der vel at mærke vælger ”Bornholm” pga. vores event. Det ved vi jo de gør… De rejser efter eventet og havde valgt andre destinationer, hvis vi ikke var der.

Men vi må jo indrette vores events og den tid vi bruger på det, efter dem der rent faktisk kommer – og bare nøjes med at drømme om, at der måske kunne have været mange flere, der kunne have haft behov for et sted at sove, en båd at sejle i – eller en restaurant at besøge. Især de events, der ligger uden for sæsonen.

I øvrigt stor tak til de sponsorer, der bakker vores events og vores klub op. Vores ambassadører og vores samarbejdspartnere i klubben eller via vores events. Vi bruger bl.a. de penge vi får fra en række samarbejdspartnere til markedsføring af vores events – internt og eksternt. Så lidt kommer vi ud, altså på primært Sjælland, hvor vi har valgt at bruge pengene. Vi bruger faktisk allerede en stor sum til markedsføring (annoncer, messer og andet), så vi kommer skam ud 😊. Men flere penge til markedsføring, ville også betyde endnu flere deltagere.

Vi har tilpasset – eller justeret - antallet af vores egne events og kommer ikke til at lave flere end vi gør nu. Men potentialet er stort for andre foreninger og idrætsgrene og det ville kunne gavne hele øen, at der sker mere uden for højsæsonen.

Events eller ej. Vi skal altid huske, at det vigtigste for os, er vores medlemmer. De tilbud vi har i dagligdagen. Her har vi styrket udvalgene i 2023 med muligheden for flere fællesaktiviteter. Vi har lavet et festudvalg for at fremme den sociale del. Vi vil rigtigt meget gerne mere endnu. Flere fællesrejser, foredrag, sociale tiltag m.v. Byd gerne ind, hvis du har ideer. Vi har en fornuftig økonomi og vi er IKKE en spareforening. Aktiviteter der gavner en bred kreds, må vi prøve at finde pengene til. Samtidig med vi får lagt penge til siden til f.eks. en kommende udvidelse af fitnessbygningen.

Vores idrætslige udvalg er: Motionsudvalget (løb og walk), Atletikudvalget (baneatletik og løb for børn/unge og elite), Cykel – og triudvalget, Orienteringsløbsudvalget og fitnessudvalget. Det er her aktiviteterne foregår – så bak meget gerne op om dem. Så får vi endnu mere idræt.

Under regnskab kommer vi mere ind på økonomi. Men vi har haft et godt år. Når over 150 mennesker knokler hver dag under etapen, når vi laver de store events, der baserer sig på rigtigt mange frivillige kræfter, så skal der genereres et overskud, der kommer medlemmerne til gode.

Et overskud der kan mærkes. Ellers er der jo ingen grund til at lave dem.

Bedre forhold, bedre materiel, bedre træningsmuligheder – for et billigt kontingent. Det er det, vi gør med pengene.

Vi ser også ind i fremtiden. Hvordan kan vi på sigt gøre det lettere at være frivillig? Lettere og mere tilgængelighed til vores idræt. Det er det, vores overskud går til. Selv er vi en nonprofitorganisation. At vi så samtidig har været historisk mange medlemmer – der betaler kontingent - gør at vi netop kan rigtigt meget. Husk – vi er medlemsejet, vi er en forening. Vi laver præcis det vi har frivillige til og Ideer til. Så byd ind. For fællesskabets skyld.

Tak til alle for et fantastisk år. Tak fordi du er med os igen i 2024. Tak til vores ansatte – jeg ved I arbejder mange flere timer, end I bliver betalt for. Så I yder også en stor frivillig indsats.

 Lad os sammen arbejde for at blive et endnu bedre fællesskab. Selvfølgelig kan der altid findes huller i osten. Der kan og vil altid være ting vi ikke kan tilbyde. Nogen der gerne vil noget mere eller noget andet – noget vi f.eks. ikke har frivillige til. Men det vigtigste er, at du som medlem kan være med til at lukke hullerne. Byd ind på opgaver. Klubben…. Det er også dig. Jo flere vi løfter i flokken, jo stærkere bliver vi. Bestyrelsen vil gøre hvad vi kan for at imødekomme ønskerne, når de passer ind i konteksten og økonomien tillader det. Det er bestyrelsens håb, at du kan godkende vores arbejdsindsats for året der er gået. Vi er klar til endnu et år.

Del denne side

Følg Etape Bornholm